Website optimalisatie

Wat kost een website?

Opnieuw gepubliceerd

Dit artikel is eerder gepubliceerd in maart 2011

De prijs van een website

Laatst, natuurlijk vlak voordat ik op vakantie zou gaan, las ik op een forum van de Kamer van Koophandel een discussie over de prijs die iemand vraagt voor het maken van een website. De discussie die daar gevoerd werd gaf mij een ongemakkelijk gevoel. Want wat was het geval?

De prijzen die genoemd werden waren in mijn ogen vaak geheel onrealistisch en slecht doordacht. Ik maak me zorgen dat we onze eigen markt voor webontwerp en -ontwikkeling kapot maken en dat wij, als professionals,  ook niet helemaal serieus genomen worden als we onze werkzaamheden tegen dumpprijzen aan bieden.

Wat kost dat?

“Wat kost dat?” is waarschijnlijk de meest gehoorde vraag aan ons, webontwikkelaars. Logisch natuurlijk, dat vraag ik ook als ik iets ga kopen. Dan wil ik ook graag vantevoren weten wat iets kost. Echter, het verschil tussen een product en het ontwikkelen van een website is  dat het bouwen van een website veel meer lijkt op het kopen van verschillende onderdelen (die door samen te werken een werkende website opleveren) dan op het kopen van één product. Toch gaan onze potentiële klanten er vaak van uit dat een website een simpel product is, in plaats van een complex, samengesteld geheel (product). Een website bestaat uit verschillende onderdelen die tezamen zorgen dat de website het doet en werkt. Dit maakt het lastig om vantevoren een vaste prijs te geven, als je niet eens weet waaruit de website moet bestaan  en waar deze aan moet voldoen (welke techniek, welk framework, capaciteit,  (bezoekersaantallen), veiligheid, functionaliteiten, etc.).

Metafoor: een huis bouwen

Als eenvoudige metafoor gebruik ik vaak het bouwen van een huis. Als je aan iemand vraagt: “Wat kost een huis?” zal deze persoon je waarschijnlijk vreemd aankijken en zeggen “Wat voor huis zoek je?”. Als je dan een groot huis wenst, heb je nog steeds geen flauw idee wat dat zou moeten kosten. Dit moet gespecificeerd worden: hoeveel deuren, hoeveel vierkante meters, hoeveel tuin, wat voor materiaal, welke milieuaspecten / duurzaamheidsaspecten, waar moet het komen te staan, etc. etc.

Zo is het eigenlijk ook bij de bouw van een website. Wat voor site wil je, welke functionaliteit wil je, wie wil je bereiken, op welke plek wil je gevonden worden, standaardontwerp of maatwerk, etc. etc… Er gaat werk in zitten om dit te specificeren. Toch wordt er niet zo naar websites gekeken, terwijl dat wel zou moeten voor het slagen van de site.

Afstemmen verwachtingen: doelstellingen en ontwerp

Zo vanzelfsprekend het ontwerp van een huis of een tuin is, voordat überhaupt begonnen wordt met de uitwerking, zo vreemd wordt er vaak aangekeken als je als webdesigner of -ontwikkelaar zegt dat je eerst een tijdje nodig hebt om een ontwerp te maken. Hierbij gaat het zowel om een grafisch ontwerp als een functioneel ontwerp (en wellicht ook een technisch ontwerp) en prototypes (al dan niet op papier).

Het nadenken en ontwerpen van de website zijn de belangrijkste succesfactoren voor een website omdat je dan zowel als opdrachtgever als opdrachtnemer weet waar je aan toe bent en later op terug kunt vallen. Het opstellen van de specificaties kost (veel) tijd, maar is de moeite waard. Het is echter vaak zo dat deze ‘kostenpost’ niet wordt meegenomen in de offerte, terwijl het een belangrijk onderdeel is van het hele proces.

Dat kijn mijn buurjongen / neefje / vriend van een vriend ook wel / beter

Als webdesigner heb je waarschijnlijk vaak genoeg gehoord dat iemand wel iemand kent die heel goed is met computers en ook wel een website kan maken of aan webdesign doet. Maar het ontwikkelen van websites is, zeker in een vakgebied waarbij de kennis van vandaag morgen alweer achterhaald kan zijn, een vak waarin enorm veel tijd gaat zitten. Het is zelfs voor ‘web professionals’ onmogelijk om op alle terreinen bij te blijven, daarvoor zijn de werkzaamheden te divers.

Je kunt natuurlijk ook je tuin zelf ontwerpen, of door een hobbytuinier laten doen, maar als je zeker wilt weten dat het goed komt huur je een tuinarchitect in. Deze kent de valkuilen en kan het groter geheel overzien (waterhuishouding, stand van de zon, etc.). Dit heeft zijn prijs, maar je hebt ook zekerheid. Zo is het ook met webontwikkeling. Je kunt het voor een zacht prijsje (of zelfs gratis) laten doen door iemand die het als een hobby ernaast doet, maar vaak vallen de resultaten tegen en wordt niet alles meegenomen in het traject. Denk hierbij aan gebruikte techniek, veiligheid, zoekmachineoptimalisatie, flexibiliteit, onderhoudbaarheid, etc. (een enorme lijst, hier kom ik in een later blogitem terug).

Het ontwikkelen van websites is een vak, wij zijn professionals die hier met volle overgave dagelijks met bezig zijn.

Web professionals: wees trots en vraag de beloning die je verdient

Ik ken eigenlijk geen vakgebied waarbij je zoveel diverse kennis moet hebben om tot een succesvol eindproduct te komen. Natuurlijk kun je deze kennis ook verdelen (als je gebruik maakt van specialisten) maar het is bij webontwikkelaars in mijn ogen nog steeds zo dat enorm veel kennis bij één persoon zit. Je moet iets weten van:

  • webdesign
  • techniek
  • functioneel ontwerp
  • zoekmachineoptimalisatie
  • gebruiksvriendelijkheid
  • (online) marketing
  • projectmanagement
  • psychologie

Ik heb bewust een … neergezet, omdat deze lijst nog veel langer kan zijn. Buiten de vakgebied specifieke kennis moet je ook wel een paar kwaliteiten beschikken om succesvol te zijn. Zo zijn bijvoorbeeld communicatieve vaardigheden ook wel handig als je met een opdrachtgever in overleg gaat of aan acquisitie moet doen, mensenkennis is daarnaast welkom (hoe ga je met verschillende opdrachtgevers om). Een beetje kennis van financiën is ook onontbeerlijk.

Het is niet vreemd om geld te vragen voor kennis die je in de loop der jaren hebt vergaard. Vaak worden bij andere beroepen trainingen gedaan die verdisconteerd zijn in de tarieven en worden mensen bijgeschoold indien nodig (denk aan advocaten, bankiers, notarissen). Wij als webprofessionals doen hier niet aan mee, terwijl voor ons het juist ontzettend belangrijk is om bij te blijven en (dagelijks) nieuwe dingen te leren. Waarom laten we ons niet voor onze kennis belonen? Het is inderdaad dat het soms slechts een halfuurtje kost om iets te bouwen, maar vaak is het zo dat het uren, dagen of zelfs weken heeft gekost om achter de juiste implementatie te komen (zelf had ik laatst iets met de uitwerking van een menu. Nu ik weet hoet ik dat moet doen kost het me inderdaad nog geen kwartiertje, maar het traject naar de oplossing heeft me denk ik wel vier dagen gekost).

Onderzoek kost ook tijd (en geld)

Vreemd is ook dat het bij ons not-done is om te zeggen dat je iets niet weet en dat je dit nog uit moet zoeken (laat staan dat je je hiervoor laat betalen). Hoe vaak is de bouw van een website nu écht helemaal standaardwerk? Ik ben het nog niet tegengekomen. Altijd moet er wel iets uitgezocht worden en uitgetest worden of het wel werkt in een specifieke situatie. Dat is geen enkel probleem en houdt het werk als webontwikkelaar ook leuk, maar het is wel iets waar je rekening mee zou moeten houden bij het opstellen van je prijs.

Wat nu?

Ik pleit ervoor dat we als webdesigners / webontwikkelaars en online marketeers eens kritisch naar onze werkzaamheden kijken en eerlijke prijzen vragen voor wat uiteindelijk doen. Ik denk dat een deel van ons zal schrikken van de tijd die we echt kwijt zijn (en van bijkomende kosten, als software, hardware, huur kantoorruimte, etc. maar ook pensioenen en verzekeringen) en dat het nodig is om deze toch mee te nemen in de tarieven. Alleen op deze manier kunnen we onze markt professionaliseren en ook de waardering krijgen die we verdienen. Ik zeg niet dat de tarieven meteen hard omhoog moeten, maar het aanbieden van een website voor € 250,- is in mijn ogen niet realistisch (hiervoor kun je niet een uniek ontworpen, geteste en geïnstalleerde website leveren). Houd rekening met alle werkzaamheden die je moet uitvoeren om een werkende website op te leveren en breng deze ook netjes in kaart. Je opdrachtgever zal eerder bereid zijn mee te gaan in jouw voorstel als je de kosten inzichtelijk maakt en eerlijk bent over de complexiteit van je werk.

Checklist

Neem sowieso de volgende aspecten mee in de berekening van je tarief of prijs voor een project

  • overlegmomenten
  • reiskosten
  • grafisch ontwerp van de website (inclusief eventueel vervaardigen aanvullend beeldmateriaal)
  • functioneel ontwerp
  • kosten aanvullende functionaliteit (breng in rekening wat achteraf nog door de opdrachtgever wordt toegevoegd)
  • installatie op productieomgeving
  • inrichten en installatie van een testomgeving
  • projectmanagement

Ik ben benieuwd naar jullie mening, graag hoor ik jullie ervaringen en aanvullingen op mijn blogitem…

4 antwoorden
  1. Addy Vader
    Addy Vader zegt:

    Wat prachtig verwoord. Ik weet dit allemaal wel, maar als je het zo bij elkaar ziet staan is het een heel goed verhaal.

    Wat ik nog mis is de nazorg en onderhoud / up-to-date houden van de mooie websites die je hebt gemaakt. Kom daar maar eens om bij die handige buurjongen.

    Beantwoorden
  2. Rob de Kort
    Rob de Kort zegt:

    Mooi artikel Erik. Ik ben het hier volledig mee eens. Het is een interessante, leuke en spannende markt, maar dit is een vervelend aspect wat je hier perfect beschrijft. Ik ga hier denk ik ik geregeld naar linken 🙂

    Beantwoorden
  3. Quick Start Guide
    Quick Start Guide zegt:

    Goed artikel. Ik heb die vraag ook vaak zelf gevraagd aan ondernemers en webbouwers die ik tegenkom maar als ik het verplaats naar mezelf: Wat kost nou een handleiding? Het is altijd maatwerk, er zijn altijd andere behoeftes etc.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *