Conversie

Tactiek voor meer werk

Voortbordurend op het vorige blogitem, waarbij ik het belang van het bieden van een oplossing voor een probleem beschreven heb, deze week meer concreet: welke tactiek kun je gebruiken om meer omzet of meer werk te genereren? Buiten de ‘traditionele’ methoden van netwerken (die overigens nog steeds erg goed werken) kun je ook gebruik maken van de mogelijkheden die Social Media (en specifiek in deze blog: Twitter en LinkedIN) bieden. Eigenlijk verandert er qua strategie niet zoveel, alleen de uitvoering is wellicht iets anders dan je gewend bent. Want hoe kom je nu achter problemen die er spelen?

Maak gebruik van Social Media

Ja, je leest het goed: maak gebruik van Social Media (dus geen misbruik). Maar hoe doe je dit nu? Ik zal hieronder enkele belangrijke stappen beschrijven die je kunt volgen om te zorgen dat je niks mist en meer pro-actief nieuwe klanten of bezoekers binnenhaalt

Twitter

  • Zoek naar actuele problemen die mensen hebben. Zoek op steekwoorden of zinnen waar mensen wellicht hulp bij kunnen gebruiken. Deze strategie wordt nog maar door weinig mensen gevolgd, doe hier je voordeel mee;
  • Zoek ook op klachten (van mensen over hun huidige dienstverleners, leveranciers, producenten, etc). Ontevreden mensen zijn eerder geneigd over te stappen en hebben daarnaast ook regelmatig haast. Indien je om werk verlegen zit kun je hier op inhaken (zoekwoorden: waardeloos, gefrustreerd, etc, eventueel in combinatie met een branche of werkterrein).

LinkedIn

  • Wordt lid van relevante en probeer ook eens buiten je eigen standaardgroepen (of groepen die je als eerste te binnen schieten) te kijken. Zo zijn veel bedrijfstakken min of meer aan elkaar gereletaard of vullen elkaar aan, denk bijvoorbeeld eens als je fotograaf bent om bij makelaars te kijken (deze hebben regelmatig professionele fotografen nodig voor het maken van goede objectfoto’s);
  • Meng je in discussies waarin je ook daadwerkelijk een nuttige bijdrage kunt leveren;
  • Gebruik ook verwijzingen naar je website of je profielen van andere Social Media in je reacties zodat mensen snel een indruk kunnen krijgen van jou en/of je bedrijf;
  • Zoek in de antwoorden op LinkedIn (‘Answers’, deze kun je vinden naast het zoekvenster van LinkedIn). Hiermee doorzoek je alle vragen die gesteld zijn (en openbaar) en eventuele antwoorden. Hiermee loop je dikwijls tegen problemen van medegebruikers aan waar je niet direct aan had gedacht maar waarin je wel een oplossing kan bieden.

Houd enkele dingen in je achterhoofd

Zoals ik ook vaak zeg over de ‘bezoekersaantallen’ op je website geldt hier ook: meer is niet altijd beter! Het gaat erom dat je bij de juiste groepen aangesloten zit, met de juiste mensen spreekt. Selectief = effectief! Mensen waarderen het als je weet waar je het over hebt en echt kunt helpen. Daarvoor kun je beter richten op de dingen waarbij je echt van waarde kunt zijn dan met ‘hagel te schieten’ en hopen dat je iets raakt.

Bij Social Media kan het voorkomen dat je niet direct (financieel) voordeel haalt uit een actie die je hebt ondernomen. Dit is niet erg, dit is inherent aan het principe van ‘waarde toevoegen’ dat een drijvende kracht is achter Social Media. Je taak is dus ook, als je je hiermee inlaat, om mensen te helpen. Maar: vroeg of laat kun je onverwachts nog voordeel halen uit een bijdrage die je lang geleden hebt gedaan. De kans bestaat dat mensen je onthouden (bookmarken) wanneer je iets nuttigs hebt toegevoegd, op het moment dat ze zelf niet behoefte hadden aan iets wat jij voor hen kon betekenen (in mijn geval vaak een nieuwe website), en later alsnog contact met je zoeken. “Wie goed doet, goed ontmoet” geldt ook op het internet!

Tot slot: Wees origineel en zoek naar oplossingen waar je niet direct aan denkt. Volg ook niet klakkeloos wat anderen je vertellen (dus ook niet wat ik je hier vertel), maar wees creatief. Wellicht is het voor een volgend blogitem leuk om eens dieper in te gaan op manieren om je creativiteit te stimuleren. Niet de creativiteit in de zin van schilderen of schrijven, maar meer gericht op het vinden van creatieve oplossingen. Veel dingen die je op het internet tegenkomt zijn gebaseerd op dezelfde uitgangspunten. Het kan erg nuttig zijn om hier eens van af te stappen en met een schone lei naar bepaalde dingen te kijken. Maar daarover later meer….

(Uiteraard geldt voor al mijn tips: ze proberen is op eigen risico en succes is niet gegarandeerd)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *