SEO - Zoekmachine optimalisatie

Strategie voor SEO: bied een oplossing voor een probleem!

Vooropgesteld: ik heb de wijsheid niet in pacht, maar ik ben van mening dat er een groot misverstand bestaat of aan het ontstaan is bij mensen die graag gevonden willen worden op zoekmachines, zoals Google. De zoekmachine optimalisatie van deze bedrijven of mensen richt zich op de gedachte dat mensen gericht op zoek gaan naar een dienst of een product. Maar dat is slechts een klein onderdeel van het hele verhaal!

Mensen willen niet zoeken, maar vinden!

Als ik op internet iets zoek wil ik eigenlijk iets vinden of halen namelijk een oplossing voor mijn probleem. Vaak weet ik niet de oplossingen, daarnaar ben ik juist op zoek! Ik zoek dus niet op de oplossingen, maar op het probleem in de hoop op een website terecht te komen waar iemand een oplossing voor mijn probleem biedt. Dat is een andere invalshoek dan gebruikelijk is in de zoekmachine optimalisatie strategieën. Voor gangbare producten, zoals boeken en dvd’s geldt inderdaad dat mensen vaak weten wat ze willen en kijken waar dit verkocht wordt. In zo’n geval is het handig als je je strategie richt op het gevonden worden op een bepaalde artiest of schrijver.

Oplossing voor een probleem

Maar voor veel producten of oplossingen geldt dit niet. Zo kwam ik laatst bij een relatie die sprak over het feit dat hij zo moeilijk gevonden werd, ondanks het feit dat hij redelijk uniek was en ook nog erg goed. Maar wat wilde het geval? Op zijn website stonden zijn producten wel, maar niet de problemen waarvoor de producten een oplossing kunnen zijn. Ik had echter nog nooit van die producten gehoord, dus ik zou nooit op Google daarop gaan zoeken. Maar wellicht wel op een probleem dat ik zou hebben en graag opgelost wilde hebben en deze producten juist kunnen. Dit klinkt allemaal wat vaag, laat ik dit daarom eens toelichten.

“Raamrubbers”

Ik heb (oude) zeilboot, waarvan het bij de ramen begon te lekken. Ik wilde daar iets aan doen dus ik deed het volgende:

  • zoeken op google naar “lekkage ramen zeilboot”

HIermee kwam ik op een site terecht, een zeilersforum, waar ik een avond doorheen aan het struinen ben geslagen en een hoop informatie heb gekregen. Ik wist nog niet concreet naar wat voor product ik op zoek was (dat was juist de reden voor mijn zoektocht), alleen dat ik een oplossing voor mijn probleem wilde hebben

  • op het forum kwam ik erachter dat ik “raamrubbers” moest vervangen (daarvoor wist ik niet dat die dingen zo heetten)

Nu wist ik in elk geval waarnaar ik moest zoeken. Maar ik wist de maat nog niet en het type dat ik nodig had voor mijn zeilboot nog niet (nee, dat zijn geen standaardafmetingen). Daarom zocht ik op google naar:

  • de termen ‘raamrubbers’ en ‘merk en type van mijn zeilboot’

Maar weer geen meter verder, ik kwam alleen maar op dezelfde forums terecht waarbij niemand mij de maat kon geven. Daarom maar op een zaterdagochtend snel naar Sneek gereden (daar ligt mijn boot in de jachthaven), om een stuk raamrubber los te maken, te meten en vervolgens terug naar naar Groningen om mijn zoektocht te vervolgen (ik had nog niet de beschikking over mobiel internet). Maar wat voor materiaal was dit nu precies? Ik kon het niet plaatsen: was het rubber? Was het plastic? Ik wist het niet precies, maar bij lekkage gaat het juist wel om details (een millimeter verschil of te hard of te zacht materiaal kan al lekkage veroorzaken).

  • dus eerst maar eens zoeken op wat voor rubber er gangbaar is voor ‘raamrubbers’

Niet echt 100% zekerheid gevonden, maar toch een bepaald soort rubber gekozen (deze werd het meeste gebruikt bij dit soort klusjes). Weer een stapje verder!

Dus ik op zoek naar raamrubbers in een bepaalde maat en soort op internet. Maar ik kwam vooral terecht bij bedrijven die rubberprofielen voor de industrie produceren en een minimale afname van 100 meter hanteerden terwijl ik slechts een meter of 10 nodig had. Dat schoot dus niet op.

  • toch maar de stoute schoenen aangetrokken en enkele bedrijven gebeld of ze wellicht kleinere hoeveelheden leverden aan particulieren

De uitkomst van dit verhaal was dat ik doorverwezen werd naar enkele afnemers, waar ze wellicht enkele meters profiel op voorraad hadden. En wat wilde het toeval: in de buurt van Groningen, namelijk Yde – de Punt, zat een botenbouwer / scheepswerf waar ze weleens wat van die raamrubbers aan particulieren verkochten. Ik vol goede moed er heen (en erg vriendelijk geholpen), maar je raad het al: de raamrubers in de specifieke maat die ik zocht waren niet op voorraad. Maar ze kenden wel iemand die dat wellicht had, in Sneek(!). Daar kwam ik dus net vandaan gereden….Maar goed, het betreffende bedrijf had een website, met daarop het betreffende profiel met een prijs op de site staan dus ik vol goede moed op naar Sneek.

  • maar daar aangekomen: niet op voorraad, maar wel te bestellen dus dat maar laten doen…

Om het verhaal niet te lang te maken: daarna zijn nog wel wat dingen mis gegaan, maar uiteindelijk had ik het profiel in de juiste maat.

Wat wil dit zeggen

Ik heb veel te veel moeite moeten doen om een oplossing voor mijn probleem te vinden. Wat een hoop stappen voor een stel raamrubbers! Het geluk van de desbetreffende watersporthandel was dat ik mijn boot in Sneek heb liggen en dat het product zo specifiek was dat ik allang blij dat ik iemand gevonden had die kon leveren. Maar denk eens na: hoeveel meer bootbezitters hebben niet hetzelfde probleem. Lekkage aan de ramen. Voor het desbetreffende bedrijf is niks makkelijker om een kleine online campagne op te zetten over “lekkage aan ramen bij boten” en hier de oplossingen bij aan te bieden. Korte beschrijving van de soorten rubber, de maten en de kosten en voorraad erbij, en klaar! Daarmee was ik veel sneller geholpen en, voor de watersporthandel erg belangrijk, komen veel meer potentiële klanten bij hun bedrijf terecht. En wellicht zien deze mensen dan ook nog andere interessante artikelen op de website (leuke acties, dingen waar ze niet direct aan gedacht hadden) en bestellen deze gelijk maar even mee…. De verkoop van het product gaat dus niet alleen omhoog, ook de verkoop van andere producten kunnen en zullen hoogstwaarschijnlijk stijgen.

En dit is slechts een voorbeeld van mij (en wellicht niet eens het beste voorbeeld), ik ben er van overtuigd dat iedereen wel eens tegen dit soort situaties aanloopt. Dat je bij jezelf denkt: hoe kan het nu dat ik niet iets vind, ik ben toch niet de enige met dit probleem!

Mijn advies

Dus daarom mijn advies aan iedereen die producten of diensten aanbiedt: als je je score in zoekmachines wilt verbeteren, door iets te doen aan SEO / zoekmachine optimalisatie, stel jezelf dan eerst eens de vraag voor welk probleem jij een oplossing kunt bieden (dit geldt zowel voor producten als diensten) en stem hier je strategie en acties op af.

Puntsgewijs:

  • denk na over welk probleem je oplost (wat kun je voor iemand betekenen)
  • wat biedt je nu echt aan (het product of de oplossing voor het probleem?)
  • vraag mensen in je omgeving hoe zij tegen jouw werk/verkoop aankijken
  • zet een campagne op die gericht is op: “van probleem naar oplossing”
  • schrijf hier goede teksten voor (of laat dit doen)
  • maak een goede landingspagina en andere inhoud op je website (webshop, contactformulier, etc)
  • aanvullend zou je kunnen kijken naar discussies in forums, op LinkedIn of Twitter en actief mensen doorverwijzen naar je landingspagina door te wijzen op het feit dat je wel een oplossing kun bieden

Ik weet zeker dat je bezoekersaantallen zullen stijgen, en niet onbelangrijk: je conversies zullen toenemen. Als jij een goed en eerlijk verhaal hebt, dan zijn mensen echt bereid om te betalen voor de oplossing van hun probleem, en daar gaat het toch om?!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *