Wij maken uw website tot een succes!

10+1 Redenen om voor een WordPress website te kiezen in 2015

Je wilt graag een website of webshop beginnen maar weet niet waar te beginnen? Of je huidige website is eigenlijk aan een make-over toe?

Wellicht is een website met behulp van WordPress een goede keuze voor je. Ik heb hier een 10-tal redenen op een rij gezet die jou kunnen overtuigen om in 2015 met een WordPress website te beginnen.

WordPress wordt gebruikt voor 23,4% (!) van alle websites die wereldwijd draaien. Is dat wellicht een argument?

1. Met een WordPress website kunt je zelf je website beheren en bijhouden

Je wilt graag zelf je website kunnen bijhouden: tekst, afbeeldingen en video toevoegen, maar ook zelf bijvoorbeeld de menustructuur of de inhoud van de footer beheren. Dat kan allemaal eenvoudig met WordPress.

2. WordPress is eenvoudig (te leren)

Een belangrijke reden om voor WordPress te kiezen is dat het eenvoudig te leren is. Al onze opdrachtnemers zijn verbaasd over het gemak waarmee ze hun eigen website kunnen bijhouden en inhoud kunnen toevoegen. Uiteraard kost het wel enige tijd om alles te leren, maar de tijd die het kost om gebruikers aan de slag te krijgen kort.

3. WordPress kent veel standaardfunctionaliteit

WordPress is na installatie gereed voor gebruik en heeft dan direct veel functionaliteit: berichten, afbeeldingen, videos, etc. plaatsen (en deels bewerken), uiterlijk aanpassen, gebruikers beheren, etc. In no-time heb je een werkende website

Dit maakt WordPress uitermate geschikt wanneer een website snel opgeleverd moet worden, bijvoorbeeld voor een evenement of lancering van een nieuw product, waarbij je toch een volledig functionele website wilt hebben.

4. WordPress is eenvoudig uit breiden

Naast de eerder genoemde functionaliteit die standaard bij een WordPress installatie wordt meegeleverd kent WordPress ontzettend veel mogelijkheid tot uitbreiding. Door middel van zogenaamde plugins kan met één druk op de knop functionaliteit worden toegevoegd. Denk hierbij aan het delen op social media, contactformulieren en integratie van Google Maps. Maar ook moeilijke taken kunnen worden toegevoegd, zoals webshop functionaliteit, zoekmachine optimalisatie, etc.

Je hoeft dus niet het wiel steeds opnieuw uit te vinden, maar vaak is het werk al door iemand gedaan.

Ook de vindbaarheid van je WordPress is prima geregeld

5. WordPress is zoekmachinevriendelijk

Je hebt een website en wilt natuurlijk dat deze ook goed gevonden wordt, anders heb je er immers vrij weinig aan. WordPress is zoekmachinevriendelijk opgezet, hierdoor zul je merken dat je website al snel goed gevonden wordt. Uiteraard ben je wel afhankelijk van goede inhoud, maar dat is een ander onderwerp.

Daarnaast zijn verschillende goede plugins in omloop die een hoop werk voor je uit handen nemen.

6. WordPress heeft uitgebreide (gratis) ondersteuning

WordPress is zogenaamd open-source. Dit betekent dat de code voor iedereen beschikbaar is en er veel ontwikkelaars aan kunnen werken. Dit heeft als groot voordeel dat wanneer je er even niet uitkomt, je op veel plaatsen op het internet om hulp kunt vragen (uiteraard kun je ook bij WINDKR89 terecht voor ondersteuning ;)). Voor de mensen die niets met ‘de techniek’ te maken willen hebben en budget hebben voor beheer en onderhoud van de WordPress website wellicht niet zo interessant, maar voor startende bedrijven kan dit een belangrijk ‘verkoopargument’ zijn

7. Niet afhankelijk van één leverancier

Aansluitend op voorgaand punt: wanneer je kiest om een website in WordPress te ontwikkelen, betekent het niet dat je voor altijd vast zit aan één leverancier. Doordat veel partijen zich bezig houden met de ontwikkeling van WordPress kun je vaak relatief eenvoudig overstappen indien je huidige ontwikkelaar je niet bevalt. Zo doet WINDKR89 veel WordPress websites in Groningen (omdat dat onze uitvalsbasis is), maar mocht je over willen stappen naar een andere leverancier (wat we uiteraard niet graag willen, maar dat is een ander verhaal) dan kan dat eenvoudig.

8. Aansluiten op de uitstraling van je eigen bedrijf

Met WordPress is het mogelijk om het ontwerp van je website helemaal aan te laten sluiten bij je eigen wensen en uitstraling. WordPress maakt gebruik van zogenaamde themes, die zijn eigenlijk ontwerpen die gebruikt worden om het uiterlijk van je website aan te passen. Er zijn diverse themes te krijgen, zowel gratis als betaalde, waarbij de laatste het voordeel van ondersteuning hebben (en er vaak ook beter uitzien). Daarnaast kun je een theme voor WordPress laten ontwerpen (dat is één van de specialiteiten van WINDKR89…).

Beginnen met een webshop?

9. Mogelijkheden voor een webshop

WordPress is tegenwoordig zoveel meer dan alleen een platform waarmee je kunt bloggen (zo is WordPress ooit begonnen). Wil je graag een eigen webshop beginnen of toevoegen aan je website? Dan zou de keuze ook op WordPress kunnen vallen. WordPress heeft verschillende e-commerce oplossingen, zoals WooCommerce, waarmee je snel een eigen webwinkel online hebt, eventueel gekoppeld aan iDeal, Paypal, CreditCard, etc. Dus, wil je beginnen met het verkopen van je eigen producten op internet, WordPress is ook voor jou geschikt!

10. Standaard ondersteuning en installatie van WordPress bij veel hosting providers

Omdat WordPress tegenwoordig zo populair is, bieden veel hostingproviders standaard installatie aan van WordPress. Dit betekent dat je direct kunt beginnen met het inrichten van je eigen website, zonder daarvoor veel technische kennis nodig te hebben.

En als bonus:

11. WordPress is leuk..

Het werken met WordPress is leuk! Doordat je direct resultaat van je werk ziet is het werken met WordPress écht leuk. Je hoeft niet veel technische kennis hebben om een mooie website te maken, je hoeft geen externe hulp in te schakelen om je website bij te houden, je kunt je eigen afbeeldingen en teksten snel toevoegen. Het hebben van een website met WordPress is goed!

Website optimalisatie

Wat kost een website?

Opnieuw gepubliceerd

Dit artikel is eerder gepubliceerd in maart 2011

De prijs van een website

Laatst, natuurlijk vlak voordat ik op vakantie zou gaan, las ik op een forum van de Kamer van Koophandel een discussie over de prijs die iemand vraagt voor het maken van een website. De discussie die daar gevoerd werd gaf mij een ongemakkelijk gevoel. Want wat was het geval?

De prijzen die genoemd werden waren in mijn ogen vaak geheel onrealistisch en slecht doordacht. Ik maak me zorgen dat we onze eigen markt voor webontwerp en -ontwikkeling kapot maken en dat wij, als professionals,  ook niet helemaal serieus genomen worden als we onze werkzaamheden tegen dumpprijzen aan bieden.

Wat kost dat?

“Wat kost dat?” is waarschijnlijk de meest gehoorde vraag aan ons, webontwikkelaars. Logisch natuurlijk, dat vraag ik ook als ik iets ga kopen. Dan wil ik ook graag vantevoren weten wat iets kost. Echter, het verschil tussen een product en het ontwikkelen van een website is  dat het bouwen van een website veel meer lijkt op het kopen van verschillende onderdelen (die door samen te werken een werkende website opleveren) dan op het kopen van één product. Toch gaan onze potentiële klanten er vaak van uit dat een website een simpel product is, in plaats van een complex, samengesteld geheel (product). Een website bestaat uit verschillende onderdelen die tezamen zorgen dat de website het doet en werkt. Dit maakt het lastig om vantevoren een vaste prijs te geven, als je niet eens weet waaruit de website moet bestaan  en waar deze aan moet voldoen (welke techniek, welk framework, capaciteit,  (bezoekersaantallen), veiligheid, functionaliteiten, etc.).

Metafoor: een huis bouwen

Als eenvoudige metafoor gebruik ik vaak het bouwen van een huis. Als je aan iemand vraagt: “Wat kost een huis?” zal deze persoon je waarschijnlijk vreemd aankijken en zeggen “Wat voor huis zoek je?”. Als je dan een groot huis wenst, heb je nog steeds geen flauw idee wat dat zou moeten kosten. Dit moet gespecificeerd worden: hoeveel deuren, hoeveel vierkante meters, hoeveel tuin, wat voor materiaal, welke milieuaspecten / duurzaamheidsaspecten, waar moet het komen te staan, etc. etc.

Zo is het eigenlijk ook bij de bouw van een website. Wat voor site wil je, welke functionaliteit wil je, wie wil je bereiken, op welke plek wil je gevonden worden, standaardontwerp of maatwerk, etc. etc… Er gaat werk in zitten om dit te specificeren. Toch wordt er niet zo naar websites gekeken, terwijl dat wel zou moeten voor het slagen van de site.

Afstemmen verwachtingen: doelstellingen en ontwerp

Zo vanzelfsprekend het ontwerp van een huis of een tuin is, voordat überhaupt begonnen wordt met de uitwerking, zo vreemd wordt er vaak aangekeken als je als webdesigner of -ontwikkelaar zegt dat je eerst een tijdje nodig hebt om een ontwerp te maken. Hierbij gaat het zowel om een grafisch ontwerp als een functioneel ontwerp (en wellicht ook een technisch ontwerp) en prototypes (al dan niet op papier).

Het nadenken en ontwerpen van de website zijn de belangrijkste succesfactoren voor een website omdat je dan zowel als opdrachtgever als opdrachtnemer weet waar je aan toe bent en later op terug kunt vallen. Het opstellen van de specificaties kost (veel) tijd, maar is de moeite waard. Het is echter vaak zo dat deze ‘kostenpost’ niet wordt meegenomen in de offerte, terwijl het een belangrijk onderdeel is van het hele proces.

Dat kijn mijn buurjongen / neefje / vriend van een vriend ook wel / beter

Als webdesigner heb je waarschijnlijk vaak genoeg gehoord dat iemand wel iemand kent die heel goed is met computers en ook wel een website kan maken of aan webdesign doet. Maar het ontwikkelen van websites is, zeker in een vakgebied waarbij de kennis van vandaag morgen alweer achterhaald kan zijn, een vak waarin enorm veel tijd gaat zitten. Het is zelfs voor ‘web professionals’ onmogelijk om op alle terreinen bij te blijven, daarvoor zijn de werkzaamheden te divers.

Je kunt natuurlijk ook je tuin zelf ontwerpen, of door een hobbytuinier laten doen, maar als je zeker wilt weten dat het goed komt huur je een tuinarchitect in. Deze kent de valkuilen en kan het groter geheel overzien (waterhuishouding, stand van de zon, etc.). Dit heeft zijn prijs, maar je hebt ook zekerheid. Zo is het ook met webontwikkeling. Je kunt het voor een zacht prijsje (of zelfs gratis) laten doen door iemand die het als een hobby ernaast doet, maar vaak vallen de resultaten tegen en wordt niet alles meegenomen in het traject. Denk hierbij aan gebruikte techniek, veiligheid, zoekmachineoptimalisatie, flexibiliteit, onderhoudbaarheid, etc. (een enorme lijst, hier kom ik in een later blogitem terug).

Het ontwikkelen van websites is een vak, wij zijn professionals die hier met volle overgave dagelijks met bezig zijn.

Web professionals: wees trots en vraag de beloning die je verdient

Ik ken eigenlijk geen vakgebied waarbij je zoveel diverse kennis moet hebben om tot een succesvol eindproduct te komen. Natuurlijk kun je deze kennis ook verdelen (als je gebruik maakt van specialisten) maar het is bij webontwikkelaars in mijn ogen nog steeds zo dat enorm veel kennis bij één persoon zit. Je moet iets weten van:

  • webdesign
  • techniek
  • functioneel ontwerp
  • zoekmachineoptimalisatie
  • gebruiksvriendelijkheid
  • (online) marketing
  • projectmanagement
  • psychologie

Ik heb bewust een … neergezet, omdat deze lijst nog veel langer kan zijn. Buiten de vakgebied specifieke kennis moet je ook wel een paar kwaliteiten beschikken om succesvol te zijn. Zo zijn bijvoorbeeld communicatieve vaardigheden ook wel handig als je met een opdrachtgever in overleg gaat of aan acquisitie moet doen, mensenkennis is daarnaast welkom (hoe ga je met verschillende opdrachtgevers om). Een beetje kennis van financiën is ook onontbeerlijk.

Het is niet vreemd om geld te vragen voor kennis die je in de loop der jaren hebt vergaard. Vaak worden bij andere beroepen trainingen gedaan die verdisconteerd zijn in de tarieven en worden mensen bijgeschoold indien nodig (denk aan advocaten, bankiers, notarissen). Wij als webprofessionals doen hier niet aan mee, terwijl voor ons het juist ontzettend belangrijk is om bij te blijven en (dagelijks) nieuwe dingen te leren. Waarom laten we ons niet voor onze kennis belonen? Het is inderdaad dat het soms slechts een halfuurtje kost om iets te bouwen, maar vaak is het zo dat het uren, dagen of zelfs weken heeft gekost om achter de juiste implementatie te komen (zelf had ik laatst iets met de uitwerking van een menu. Nu ik weet hoet ik dat moet doen kost het me inderdaad nog geen kwartiertje, maar het traject naar de oplossing heeft me denk ik wel vier dagen gekost).

Onderzoek kost ook tijd (en geld)

Vreemd is ook dat het bij ons not-done is om te zeggen dat je iets niet weet en dat je dit nog uit moet zoeken (laat staan dat je je hiervoor laat betalen). Hoe vaak is de bouw van een website nu écht helemaal standaardwerk? Ik ben het nog niet tegengekomen. Altijd moet er wel iets uitgezocht worden en uitgetest worden of het wel werkt in een specifieke situatie. Dat is geen enkel probleem en houdt het werk als webontwikkelaar ook leuk, maar het is wel iets waar je rekening mee zou moeten houden bij het opstellen van je prijs.

Wat nu?

Ik pleit ervoor dat we als webdesigners / webontwikkelaars en online marketeers eens kritisch naar onze werkzaamheden kijken en eerlijke prijzen vragen voor wat uiteindelijk doen. Ik denk dat een deel van ons zal schrikken van de tijd die we echt kwijt zijn (en van bijkomende kosten, als software, hardware, huur kantoorruimte, etc. maar ook pensioenen en verzekeringen) en dat het nodig is om deze toch mee te nemen in de tarieven. Alleen op deze manier kunnen we onze markt professionaliseren en ook de waardering krijgen die we verdienen. Ik zeg niet dat de tarieven meteen hard omhoog moeten, maar het aanbieden van een website voor € 250,- is in mijn ogen niet realistisch (hiervoor kun je niet een uniek ontworpen, geteste en geïnstalleerde website leveren). Houd rekening met alle werkzaamheden die je moet uitvoeren om een werkende website op te leveren en breng deze ook netjes in kaart. Je opdrachtgever zal eerder bereid zijn mee te gaan in jouw voorstel als je de kosten inzichtelijk maakt en eerlijk bent over de complexiteit van je werk.

Checklist

Neem sowieso de volgende aspecten mee in de berekening van je tarief of prijs voor een project

  • overlegmomenten
  • reiskosten
  • grafisch ontwerp van de website (inclusief eventueel vervaardigen aanvullend beeldmateriaal)
  • functioneel ontwerp
  • kosten aanvullende functionaliteit (breng in rekening wat achteraf nog door de opdrachtgever wordt toegevoegd)
  • installatie op productieomgeving
  • inrichten en installatie van een testomgeving
  • projectmanagement

Ik ben benieuwd naar jullie mening, graag hoor ik jullie ervaringen en aanvullingen op mijn blogitem…

Conversie

Tactiek voor meer werk

Voortbordurend op het vorige blogitem, waarbij ik het belang van het bieden van een oplossing voor een probleem beschreven heb, deze week meer concreet: welke tactiek kun je gebruiken om meer omzet of meer werk te genereren? Buiten de ‘traditionele’ methoden van netwerken (die overigens nog steeds erg goed werken) kun je ook gebruik maken van de mogelijkheden die Social Media (en specifiek in deze blog: Twitter en LinkedIN) bieden. Eigenlijk verandert er qua strategie niet zoveel, alleen de uitvoering is wellicht iets anders dan je gewend bent. Want hoe kom je nu achter problemen die er spelen?

Maak gebruik van Social Media

Ja, je leest het goed: maak gebruik van Social Media (dus geen misbruik). Maar hoe doe je dit nu? Ik zal hieronder enkele belangrijke stappen beschrijven die je kunt volgen om te zorgen dat je niks mist en meer pro-actief nieuwe klanten of bezoekers binnenhaalt

Twitter

  • Zoek naar actuele problemen die mensen hebben. Zoek op steekwoorden of zinnen waar mensen wellicht hulp bij kunnen gebruiken. Deze strategie wordt nog maar door weinig mensen gevolgd, doe hier je voordeel mee;
  • Zoek ook op klachten (van mensen over hun huidige dienstverleners, leveranciers, producenten, etc). Ontevreden mensen zijn eerder geneigd over te stappen en hebben daarnaast ook regelmatig haast. Indien je om werk verlegen zit kun je hier op inhaken (zoekwoorden: waardeloos, gefrustreerd, etc, eventueel in combinatie met een branche of werkterrein).

LinkedIn

  • Wordt lid van relevante en probeer ook eens buiten je eigen standaardgroepen (of groepen die je als eerste te binnen schieten) te kijken. Zo zijn veel bedrijfstakken min of meer aan elkaar gereletaard of vullen elkaar aan, denk bijvoorbeeld eens als je fotograaf bent om bij makelaars te kijken (deze hebben regelmatig professionele fotografen nodig voor het maken van goede objectfoto’s);
  • Meng je in discussies waarin je ook daadwerkelijk een nuttige bijdrage kunt leveren;
  • Gebruik ook verwijzingen naar je website of je profielen van andere Social Media in je reacties zodat mensen snel een indruk kunnen krijgen van jou en/of je bedrijf;
  • Zoek in de antwoorden op LinkedIn (‘Answers’, deze kun je vinden naast het zoekvenster van LinkedIn). Hiermee doorzoek je alle vragen die gesteld zijn (en openbaar) en eventuele antwoorden. Hiermee loop je dikwijls tegen problemen van medegebruikers aan waar je niet direct aan had gedacht maar waarin je wel een oplossing kan bieden.

Houd enkele dingen in je achterhoofd

Zoals ik ook vaak zeg over de ‘bezoekersaantallen’ op je website geldt hier ook: meer is niet altijd beter! Het gaat erom dat je bij de juiste groepen aangesloten zit, met de juiste mensen spreekt. Selectief = effectief! Mensen waarderen het als je weet waar je het over hebt en echt kunt helpen. Daarvoor kun je beter richten op de dingen waarbij je echt van waarde kunt zijn dan met ‘hagel te schieten’ en hopen dat je iets raakt.

Bij Social Media kan het voorkomen dat je niet direct (financieel) voordeel haalt uit een actie die je hebt ondernomen. Dit is niet erg, dit is inherent aan het principe van ‘waarde toevoegen’ dat een drijvende kracht is achter Social Media. Je taak is dus ook, als je je hiermee inlaat, om mensen te helpen. Maar: vroeg of laat kun je onverwachts nog voordeel halen uit een bijdrage die je lang geleden hebt gedaan. De kans bestaat dat mensen je onthouden (bookmarken) wanneer je iets nuttigs hebt toegevoegd, op het moment dat ze zelf niet behoefte hadden aan iets wat jij voor hen kon betekenen (in mijn geval vaak een nieuwe website), en later alsnog contact met je zoeken. “Wie goed doet, goed ontmoet” geldt ook op het internet!

Tot slot: Wees origineel en zoek naar oplossingen waar je niet direct aan denkt. Volg ook niet klakkeloos wat anderen je vertellen (dus ook niet wat ik je hier vertel), maar wees creatief. Wellicht is het voor een volgend blogitem leuk om eens dieper in te gaan op manieren om je creativiteit te stimuleren. Niet de creativiteit in de zin van schilderen of schrijven, maar meer gericht op het vinden van creatieve oplossingen. Veel dingen die je op het internet tegenkomt zijn gebaseerd op dezelfde uitgangspunten. Het kan erg nuttig zijn om hier eens van af te stappen en met een schone lei naar bepaalde dingen te kijken. Maar daarover later meer….

(Uiteraard geldt voor al mijn tips: ze proberen is op eigen risico en succes is niet gegarandeerd)

SEO - Zoekmachine optimalisatie

Strategie voor SEO: bied een oplossing voor een probleem!

Vooropgesteld: ik heb de wijsheid niet in pacht, maar ik ben van mening dat er een groot misverstand bestaat of aan het ontstaan is bij mensen die graag gevonden willen worden op zoekmachines, zoals Google. De zoekmachine optimalisatie van deze bedrijven of mensen richt zich op de gedachte dat mensen gericht op zoek gaan naar een dienst of een product. Maar dat is slechts een klein onderdeel van het hele verhaal!

Mensen willen niet zoeken, maar vinden!

Als ik op internet iets zoek wil ik eigenlijk iets vinden of halen namelijk een oplossing voor mijn probleem. Vaak weet ik niet de oplossingen, daarnaar ben ik juist op zoek! Ik zoek dus niet op de oplossingen, maar op het probleem in de hoop op een website terecht te komen waar iemand een oplossing voor mijn probleem biedt. Dat is een andere invalshoek dan gebruikelijk is in de zoekmachine optimalisatie strategieën. Voor gangbare producten, zoals boeken en dvd’s geldt inderdaad dat mensen vaak weten wat ze willen en kijken waar dit verkocht wordt. In zo’n geval is het handig als je je strategie richt op het gevonden worden op een bepaalde artiest of schrijver.

Oplossing voor een probleem

Maar voor veel producten of oplossingen geldt dit niet. Zo kwam ik laatst bij een relatie die sprak over het feit dat hij zo moeilijk gevonden werd, ondanks het feit dat hij redelijk uniek was en ook nog erg goed. Maar wat wilde het geval? Op zijn website stonden zijn producten wel, maar niet de problemen waarvoor de producten een oplossing kunnen zijn. Ik had echter nog nooit van die producten gehoord, dus ik zou nooit op Google daarop gaan zoeken. Maar wellicht wel op een probleem dat ik zou hebben en graag opgelost wilde hebben en deze producten juist kunnen. Dit klinkt allemaal wat vaag, laat ik dit daarom eens toelichten.

“Raamrubbers”

Ik heb (oude) zeilboot, waarvan het bij de ramen begon te lekken. Ik wilde daar iets aan doen dus ik deed het volgende:

  • zoeken op google naar “lekkage ramen zeilboot”

HIermee kwam ik op een site terecht, een zeilersforum, waar ik een avond doorheen aan het struinen ben geslagen en een hoop informatie heb gekregen. Ik wist nog niet concreet naar wat voor product ik op zoek was (dat was juist de reden voor mijn zoektocht), alleen dat ik een oplossing voor mijn probleem wilde hebben

  • op het forum kwam ik erachter dat ik “raamrubbers” moest vervangen (daarvoor wist ik niet dat die dingen zo heetten)

Nu wist ik in elk geval waarnaar ik moest zoeken. Maar ik wist de maat nog niet en het type dat ik nodig had voor mijn zeilboot nog niet (nee, dat zijn geen standaardafmetingen). Daarom zocht ik op google naar:

  • de termen ‘raamrubbers’ en ‘merk en type van mijn zeilboot’

Maar weer geen meter verder, ik kwam alleen maar op dezelfde forums terecht waarbij niemand mij de maat kon geven. Daarom maar op een zaterdagochtend snel naar Sneek gereden (daar ligt mijn boot in de jachthaven), om een stuk raamrubber los te maken, te meten en vervolgens terug naar naar Groningen om mijn zoektocht te vervolgen (ik had nog niet de beschikking over mobiel internet). Maar wat voor materiaal was dit nu precies? Ik kon het niet plaatsen: was het rubber? Was het plastic? Ik wist het niet precies, maar bij lekkage gaat het juist wel om details (een millimeter verschil of te hard of te zacht materiaal kan al lekkage veroorzaken).

  • dus eerst maar eens zoeken op wat voor rubber er gangbaar is voor ‘raamrubbers’

Niet echt 100% zekerheid gevonden, maar toch een bepaald soort rubber gekozen (deze werd het meeste gebruikt bij dit soort klusjes). Weer een stapje verder!

Dus ik op zoek naar raamrubbers in een bepaalde maat en soort op internet. Maar ik kwam vooral terecht bij bedrijven die rubberprofielen voor de industrie produceren en een minimale afname van 100 meter hanteerden terwijl ik slechts een meter of 10 nodig had. Dat schoot dus niet op.

  • toch maar de stoute schoenen aangetrokken en enkele bedrijven gebeld of ze wellicht kleinere hoeveelheden leverden aan particulieren

De uitkomst van dit verhaal was dat ik doorverwezen werd naar enkele afnemers, waar ze wellicht enkele meters profiel op voorraad hadden. En wat wilde het toeval: in de buurt van Groningen, namelijk Yde – de Punt, zat een botenbouwer / scheepswerf waar ze weleens wat van die raamrubbers aan particulieren verkochten. Ik vol goede moed er heen (en erg vriendelijk geholpen), maar je raad het al: de raamrubers in de specifieke maat die ik zocht waren niet op voorraad. Maar ze kenden wel iemand die dat wellicht had, in Sneek(!). Daar kwam ik dus net vandaan gereden….Maar goed, het betreffende bedrijf had een website, met daarop het betreffende profiel met een prijs op de site staan dus ik vol goede moed op naar Sneek.

  • maar daar aangekomen: niet op voorraad, maar wel te bestellen dus dat maar laten doen…

Om het verhaal niet te lang te maken: daarna zijn nog wel wat dingen mis gegaan, maar uiteindelijk had ik het profiel in de juiste maat.

Wat wil dit zeggen

Ik heb veel te veel moeite moeten doen om een oplossing voor mijn probleem te vinden. Wat een hoop stappen voor een stel raamrubbers! Het geluk van de desbetreffende watersporthandel was dat ik mijn boot in Sneek heb liggen en dat het product zo specifiek was dat ik allang blij dat ik iemand gevonden had die kon leveren. Maar denk eens na: hoeveel meer bootbezitters hebben niet hetzelfde probleem. Lekkage aan de ramen. Voor het desbetreffende bedrijf is niks makkelijker om een kleine online campagne op te zetten over “lekkage aan ramen bij boten” en hier de oplossingen bij aan te bieden. Korte beschrijving van de soorten rubber, de maten en de kosten en voorraad erbij, en klaar! Daarmee was ik veel sneller geholpen en, voor de watersporthandel erg belangrijk, komen veel meer potentiële klanten bij hun bedrijf terecht. En wellicht zien deze mensen dan ook nog andere interessante artikelen op de website (leuke acties, dingen waar ze niet direct aan gedacht hadden) en bestellen deze gelijk maar even mee…. De verkoop van het product gaat dus niet alleen omhoog, ook de verkoop van andere producten kunnen en zullen hoogstwaarschijnlijk stijgen.

En dit is slechts een voorbeeld van mij (en wellicht niet eens het beste voorbeeld), ik ben er van overtuigd dat iedereen wel eens tegen dit soort situaties aanloopt. Dat je bij jezelf denkt: hoe kan het nu dat ik niet iets vind, ik ben toch niet de enige met dit probleem!

Mijn advies

Dus daarom mijn advies aan iedereen die producten of diensten aanbiedt: als je je score in zoekmachines wilt verbeteren, door iets te doen aan SEO / zoekmachine optimalisatie, stel jezelf dan eerst eens de vraag voor welk probleem jij een oplossing kunt bieden (dit geldt zowel voor producten als diensten) en stem hier je strategie en acties op af.

Puntsgewijs:

  • denk na over welk probleem je oplost (wat kun je voor iemand betekenen)
  • wat biedt je nu echt aan (het product of de oplossing voor het probleem?)
  • vraag mensen in je omgeving hoe zij tegen jouw werk/verkoop aankijken
  • zet een campagne op die gericht is op: “van probleem naar oplossing”
  • schrijf hier goede teksten voor (of laat dit doen)
  • maak een goede landingspagina en andere inhoud op je website (webshop, contactformulier, etc)
  • aanvullend zou je kunnen kijken naar discussies in forums, op LinkedIn of Twitter en actief mensen doorverwijzen naar je landingspagina door te wijzen op het feit dat je wel een oplossing kun bieden

Ik weet zeker dat je bezoekersaantallen zullen stijgen, en niet onbelangrijk: je conversies zullen toenemen. Als jij een goed en eerlijk verhaal hebt, dan zijn mensen echt bereid om te betalen voor de oplossing van hun probleem, en daar gaat het toch om?!

Wij maken uw website tot een succes!

Een nieuwe website voor WINDKR89

WINDKR89 heeft een nieuwe website!

Onze oude website hebben we met het pijn in het hart vervangen voor een nieuwe. Maar we moesten wel: de oude website voldeed niet meer en zag er verouderd uit….

De nieuwe website voldoet aan onze wensen, we hebben deze logischer ingericht, het uiterlijk opgefrist en overbodige ballast weggegooid. De website is beter te onderhouden en ziet er (naar onze mening) ook beter uit!

Eén van de onderdelen van ‘cut-the-crap’ is het opschonen van het blog. Oude berichten zijn nog wel te lezen, maar alleen in het archief. We beginnen het liefste met een schone lei. In onze ogen belangrijke artikelen zullen we herschrijven en promoveren. We houden jullie op de hoogte!

Template per categorie voor WordPress

Ik was laatst op zoek naar de mogelijkheid om per categorie in WordPress een template aan te maken. Hiermee kun je flexibel omgaan met templates voor verschillende categorieën, waardoor je niet overal condities hoeft toe te voegen in je code. Het verbaasde mij dat dit niet standaard aanwezig is in de functionaliteit van WordPress, maar niet getreurd: na enig zoek- en denkwerk is de volgende code uit de bus gerold:

add_filter('single_template', create_function('$t', 'foreach( (array) get_the_category() as $cat ) { if ( file_exists(TEMPLATEPATH . "/single-{$cat->category_nicename}.php") ) return TEMPLATEPATH . "/single-{$cat->category_nicename }.php"; } return $t;' ));

Plaats deze code ergens in je “functions.php” van je template en je bent klaar! Een erg handige uitbreiding toch?!

De beste boeken voor Online en Internet Marketing

De komende tijd wil ik op zoek gaan naar de beste boeken op het gebied van Online Marketing of Internet Marketing, al dan niet in combinatie met Social Media. De laatste tijd wordt ontzettend veel geschreven over deze onderwerpen, maar welke boeken helpen jullie nu echt vooruit? Ook de combinatie met SEO of zoekmachine optimalisatie mag wat mij betreft niet vergeten worden.

Ik zal in elk geval mijn laatste gelezen boeken / artikelen hier plaatsen, ik ben natuurlijk erg benieuwd naar jullie mening!

Website met CMS is niet altijd zaligmakend

Veel websites zijn tegenwoordig gemaakt met een Content Management Systeem. Een website zonder CMS is eigenlijk niet meer van deze tijd, tenminste dat wordt veel gezegd. Maar is dit wel zo?

Veelal ingegeven door de wens van de opdrachtgever om ‘zelf plaatjes en tekst’ te kunnen toevoegen wordt gebruik van een website met CMS. Dit is echter vaak slechts een deel van de onderliggende wens: “Ik wil mijn website zelf kunnen bouwen”. Hiermee ontstaat wel eens de illusie dat een website met een CMS op elk moment helemaal te wijzigen is en elementen naar hartelust zijn toe te voegen. Dat is echter een groot en wijdverspreid misverstand. Ook bij het bouwen van een website met een CMS staat op een bepaald moment het raamwerk vast. Daarom is de eerste fase van (functioneel) ontwerp en het opzetten van een structuur van groot belang (zo niet het grootste belang), om het raamwerk te definiëren en vast te stellen wat een opdrachtgever met zijn CMS wil én kan. Communicatie is hierbij het sleutelwoord.

CONTENT Mangement Systeem

Wanneer gesproken wordt over een CMS is vaak de definitie niet duidelijk of hetzelfde bij alle partijen. Mijn mening is dat een Content Management Systeem bedoeld is voor het onderhouden (toevoegen, verwijderen, bewerken) van inhoud door de gebruiker, oftewel content van een website en niet om de structuur of layout steeds te kunnen wijzigen. Dit blijft mensenwerk.

Het heet niet voor niets een “Content Management Systeem”, en niet “Website Structuur Management Systeem”. Het zou erg fijn zijn als dat bestaat, maar dat is niet (nog) zo. Een computer is per definitie dom, wij als webontwikkelaars moeten hem (ik spreek in de hij-vorm, overigens zegt dit niks over mijn beeld van man/vrouw) vertellen hoe de structuur van de data is, wat de relaties zijn en hoe de hierarchie is en hoe dit allemaal getoond moet worden. Als je dus ergens in de hierarchie iets wijzigt, zul je de computer ook moeten vertellen dat hij er anders mee om moet gaan. Alles moet dus geprogrammeerd worden. En dat kan best grote gevolgen hebben….

Valkuilen

Tijdens mijn werk als webdesigner heb ik verschillende CMS oplossingen geïmplementeerd, waaronder de open-source frameworks WordPress en Drupal. Daarnaast heb ik ook ervaring met MODx. Alle drie hebben voor- en nadelen, maar dat behandel ik graag in ander blogitem. Ik wil me nu beperken tot de valkuilen die ik steeds weer tegenkom en waarbij vaak de verwachtingen niet helemaal kloppen met de mogelijkheden die een website met CMS kan bieden.

Op basis van mijn ervaringen met het opzetten en communiceren over een CMS onderscheid ik de volgende valkuilen:

  • onrealistische verwachtingen omtrent mogelijkheden van de website met CMS
  • omdat het een CMS is wordt er gedacht: ach, dat kan later ook nog wel, voegen we nog wel toe (dat blijkt in de praktijk soms lastig realiseerbaar of schopt de hele architectuur onderuit)
  • technische onwetenheid van de eindgebruiker zorgt voor discussies
  • niet denken in structuur en functionaliteit, zodat gevolgen voor wijzigingen niet duidelijk zijn
  • relatie van data onderling niet duidelijk voor gebruiker
  • denken in categorisering en hierarchie is niet voor iedereen makkelijk op te pikken
  • een computer is per definitie dom (nog wel) dus alle wijzigingen in functionaliteit moeten aan de computer ‘verteld’ worden (geprogrammeerd)

Hiervoor zijn uiteraard verschillende oplossingen te bedenken, ik ben van mening dat alles begint met COMMUNICATIE. Vertel in eerlijke bewoordingen de mogelijkheden én onmogelijkheden, leg duidelijk uit wat vaststaat en wat de gebruiker later nog kan wijzigen. Gebruik hiervoor concrete voorbeelden.

Uiteraard heeft een CMS veel voordelen ten opzichte een traditionele website, waarbij de pagina’s nog stuk voor stuk werden aangemaakt door de webdeveloper (of iemand met ‘verstand van websites’).

Voordelen van een CMS

Zoals gezegd kent een CMS, mits goed gecommuniceerd en gebouwd, vele voordelen:

  • Eindgebruiker heeft in veel gevallen de webontwikkelaar niet meer nodig
  • Bij gebruik van open source systemen zit de opdrachtgever niet vast aan één leverancier
  • Het onderhoud van de website is vele malen sneller en eenvoudiger dan op de oude manier
  • Het systeem is flexibeler
  • Het bespaart tijd voor de gebruiker (deze hoeft niet meer te bellen, te vragen, etc, maar kan het zelf doen)
  • Het bijhouden van de website is leuk! Elke wijziging is voor de gebruiker direct te zien op het scherm
  • Lagere kosten / geen maandelijkse kosten

Hoe nu verder?

Ik zeg bewust dat een CMS ontzettend belangrijk en handig kan zijn. Met name voor grote websites is het eigenlijk niet mogelijk om alles bij te houden zonder een goed systeem voor de inhoud. Maar hou bij het opzetten van een CMS altijd rekening met de volgende punten:

  • Leg duidelijk de eisen en wensen vast
  • Maak altijd de mogelijkheden en onmogelijkheden duidelijk
  • Er is soms ook onderhoud achteraf nodig (updates, veiligheid, nieuwe ontwikkelingen)
  • Hoe dan is er ook een leercurve voor gebruiker (ook met Outlook of Word heeft men moeten leren omgaan)
  • Vraag altijd door; wat wil een klant nu echt, wat heeft hij echt nodig, wat is het achterliggende probleem, etc…. is dit werkelijk een CMS?

Ik vind een CMS een prachtig stuk gereedschap, maar ben van mening dat soms een stapje terug ook geen kwaad kan. Waarom zou je een website met CMS optuigen als de klant eigenlijk maar 5 pagina’s statische content nodig heeft?

Nieuw visitekaartje van WINDKR89 beoordeeld met een 10!

Hoewel niet echt een blogitem te noemen, is WINDKR89 ontzettend trots dat ons nieuwe visitekaartje door Silverbee uit Groningen / Utrecht is beoordeeld met een dikke 10! Ons harde werken is dus beloond….

De beoordeling is gebaseerd op de volgende aspecten:

  • originaliteit
  • professionele uitstraling
  • typografie / leesbaarheid
  • materiaal / papiersoort
Beste beoordeling van visitekaartje door Silverbee

Het scoreformulier

Op alle aspecten kregen wij de maximale score van 10 punten!

Het nieuwe visitekaartje van WINDKR89

Ons nieuwe visitekaartje - voorkant

Nieuwe visitekaartje WINDKR89 - achterkant

Ons nieuwe visitekaartje - achterkant

Is het zijn van een webdesigner leuk?

Het ontwerpen en bouwen van websites is voor veel (jonge) mensen een aansprekende en uitdagende baan maar is het eigenlijk wel zo leuk? Op het eerste gezicht wel:

  • je hebt veel vrijheid
  • je bepaalt wat je maakt
  • je bent creatief bezig
  • je doet uitdagend en complex werk
  • je wordt gewaardeerd voor wat je doet
  • je bedenkt nieuwe dingen

Maar zonder nu direct negatief te willen zijn, wil ik deze punten stuk voor stuk langslopen om te kijken of er wellicht addertjes onder gras zitten. Als we wat verder kijken dan blijkt namelijk dat veel dingen op het eerste gezicht toch iets anders zijn….

Vandaag deel 1 van de 2…..

Je hebVrijheid van een webdesignert veel vrijheid

Het hebben of krijgen van veel vrijheid is één van de belangrijkste argumenten die je van mensen hoort wanneer je ze vraagt waarom ze voor zich zelf zijn begonnen als webdesigner of webontwikkelaar. Je kunt zelf je werktijden en zelfs -dagen inrichten zonder dat iemand anders daar zeggenschap over heeft. Maar is dit eigenlijk wel zo? Ik kom er meer en meer achter dat ik wel de vrijheid heb om met uren te schuiven, maar dat mijn opdrachtgevers nog steeds bepalen wat ik wanneer doe. Hierin valt wel iets te schipperen, zoals ‘s avonds doorwerken zodat je ‘s ochtends op je gemak een lange wandeling kunt maken of de krant kunt lezen, maar toch moet het werk ook af eind van de week. Dit is niet erg, maar wel een punt wat vaak geromantiseerd wordt. Werktijden zijn in Nederland nog steeds redelijk vast, van 9-5 wordt geacht dat je je mail leest en telefoon opneemt…

Daarnaast speelt een ander punt ook rol, namelijk dat je zelf bepaalt welke werkzaamheden je uit wilt voeren. Maar dit komt eigenlijk in de volgende paragraaf aan de orde.

Je bepaalt wat je maakt

Het zelf kunnen bepalen wat je maakt was voor mij een belangrijk argument om een eigen bedrijf te beginnen. Ik heb bij verschillende grotere bedrijven gewerkt en daar werd vaak voor je bepaald wat je bepaalden dagen, weken of zelfs maanden ging doen en wat voor producten je op moet leveren. Sommige van die producten vond ik overbodig terwijl andere producten juist niet werden opgeleverd. Het heen en weer schuiven van documenten in oneindige reviewslagen vond ik erg overdreven, terwijl een simpel communicatieplan voor de opdrachtgever vaak ontbrak. Dit is natuurlijk niet per definitie erg, maar ik ben van mening dat als je mensen werk laat doen wat ze leuk én relevant vinden, ze automatisch harder werken en meer resultaat opleveren.

Nu ik voor mezelf bezig ging, was mijn voornemen om de dingen anders te doen en alleen werk op mij te nemen waar ik het nut van in zie, waar ik ook daadwerkelijk verantwoordelijk voor ben en wat ik ook echt belangrijk vind voor het slagen van het project. Maar dit is in de praktijk erg lastig vol te houden. Vaak ben ik ook bezig om bijvoorbeeld hostingperikelen op te lossen, of configuratieproblemen op de server, of SEO zaken. Ook hiervoor geldt dat dit niet per se negatief is, maar vaak wordt hier niet voor betaald en ben ik er eigenlijk niet verantwoordelijk voor. Daarnaast liggen mijn kwaliteiten op andere vlakken. Het is echter lastig om dit over te brengen en duidelijk af te stemmen met opdrachtgevers, hoe graag je dat wilt en hoe goed je dit ook voorneemt elke keer dat er een nieuw project start. Het is een beetje een lastig verhaal, ook omdat veel mensen niet weten wat er allemaal bij het opzetten en onderhouden van een goed draaiende website komt kijken (ik weet zelf ook niet alles).

Enfin, het komt er dus op neer dat je al webdesigner of webontwikkelaar razend goed op je hoede moet zijn (als je je tenminste wilt doorontwikkelen op een specifiek terrein) om niet alles aan te pakken wat op je pad komt. Enerzijds voor jezelf, je kunt al snel teveel hooi op je vork nemen, anderszijds is het belangrijk om te weten waar je kwaliteiten liggen en waar je wat minder goed bent (ook al zou je het wel kunnen). Zo blijft er voor iedereen iets over van de taart en neemt de kwaliteit van onze gezamenlijke services toe!

Je bent creatief bezig

Als webdesigner ben je creatief bezigCreatief zijn is niet op oproepbasis beschikbaar. Je gaat niet ‘s ochtends achter je PC zitten en denken: nu ga ik iets creatiefs doen. Creatief zijn is een proces, hard werken, geluk hebben en een beetje talent om dingen anders te zien. Vaak zie je dingen juist buiten je werk om die je inspireren en motiveren om eens iets anders te proberen. Als je eenmaal in de ‘flow’ zit lijkt het wel of de ideeën vanzelf kom. Echter, hoe frustrerend ook, dit is niet op te roepen. Hooguit kun je voorwaarden scheppen waarin je creativiteit gestimuleerd, maar dat biedt nog geen garantie. Ook is het zo dat creatieve ideeën vaak uitkomst zijn van een proces, van hard werken, van frustratie en tegenslag. Door toch door te zetten krijg je soms vanzelf het geniale idee waarnaar je zo lang op zoek bent.

Maar dan komt het! Je hebt in jouw ogen een geniaal idee of concept bedacht waarmee je niet kan wachten om aan je opdrachtgever te laten zien. Kijk toch eens wat ik bedacht heb! Maar de reacties zijn flauwtjes, waarom zou je iets zo revolutionairs doen, doe maar gewoon. Anderen doen het ook zo…. Of, ik vind het wel leuk, maar ik vind het wel een groot risico (want ik heb gelezen dat….). Enzovoorts. Dit beneemt je al snel de energie om creatieve oplossingen en nieuwe dingen te bedenken. Daarnaast kost het enorm veel moeite om je opdrachtgever te overtuigen van jouw idee, omdat het nieuw is en zijn waarde dus nog niet heeft bewezen. Soms moet je dus concessies doen aan je eerste idee of ontwerp.

Maar laat je zelf niet tegenhouden: het is juist ontzettend belangrijk dat we anders denken en mogelijkheden zien waar nog niet aan gedacht is. Als iedereen zich zou laten leiden door de leidende principes zou er geen Google, Twitter of Amazon bestaan, of buiten internet: zouden er geen paperclips bestaan, zouden we geen telefoon hebben of zouden we nog steeds voetballen met een zware leren bal met dikke veters. Sterker nog, je zou dit niet eens kunnen lezen want internet was niet voor iedereen beschikbaar. Of nog een stap verder, er werd gezegd dat er geen markt zou zijn voor computers voor thuisgebruik (wat moesten simpele zielen als jij en ik nu met zo krachtige rekenmachine)…. dus je zou uberhaupt geen computer hebben.

Dus, hoewel je vaak tegen muren oploopt is het voor ons webdesigners / webontwikkelaars of gewoon mensen ontzettend belangrijk dat er creativiteit heerst en dat creatieve ideeën geboren worden. Zonder dat geen vooruitgang!

Later meer…